I ledwie lipiec się zaczął, a już sierpień się kończy… A wraz z końcem wakacyjnych miesięcy pojawiają się emocje z kategorii niewygodnych, które doczekały się miana – post wakacyjnego przygnębienia. Mogłoby się wydawać, iż to mało istotne, jednak jeśli pojawiają się emocje to warto im się przyjrzeć i nimi zaopiekować. W jaki sposób zadbać o siebie, kiedy powakacyjny smutek zjawia się w progu naszych drzwi?

Post holiday blues – jak się objawia?

Powakacyjny smutek związany z nieuchronną perspektywą powrotu do codziennych obowiązków z okresu przedurlopowego kroczy pod rękę z różnymi formami dyskomfortu. Pojawiają się, np. nostalgia, uczucie nieustannego zmęczenia, utrata apetytu, problemy z koncentracją czy stres. I choć wakacje sprzyjają odprężeniu, zapomnieniu o „życiu rzeczywistym”, to tym samym powrót do schematu będzie stanowił wyzwanie obarczone stresem. Emocje będą tym większe, im bardziej planujemy wypoczynek z intencją ucieczki od pracy, ponieważ np. nie spełniamy się w pracy, a nie z intencją troski o siebie i wypoczynku. Warto więc spojrzeć na źródło pojawiającego się napięcia dlatego, że intencja może wskazać na rozdźwięk pomiędzy naszymi pragnieniami a rzeczywistością, w której funkcjonujemy.

Sposoby, by zadbać o siebie:

Dokąd tak się spieszysz? Zwolnij

Wszystkie momenty, gdy pomimo opadających powiek zostajemy kolejną godzinę w pracy, kiedy nie mamy czasu na urlop – zostają zapamiętane. Organizm, nawet ten najsilniejszy, sam się o odpoczynek upomni poprzez chorobę. To przecież jedyny sposób, w jaki może „zwrócić naszą uwagę”. Choćby więc powrót z wakacji niósł z sobą najbardziej niewygodne emocje i wiązał się ze stresem – warto wypoczynek zaplanować. Urlop wiąże się ze zmianą rytmu życia, więc należy zadbać o to, by w sposób płynny zmienić wspomniany tryb. Dość kiepskim pomysłem będzie pozostawanie w pracy do późnych godzin po to, by uzupełnić wszelkie braki, a także wyrabianie nadgodzin po wypoczynku. Aby możliwie najłagodniej wejść w tryb przedwakacyjny, warto powrócić z wakacji trochę szybciej, by spokojnie rozplanować pracę czy naukę.

Ustal priorytety

Perspektywa piętrzących się dokumentów, przepełnionej skrzynki mailowej oraz mogących się pojawić „niespodzianek” nie jest zbyt zachęcająca i napawająca optymizmem. Zanim ogarnie nas stres i popadniemy w panikę z powodu natłoku obowiązków, warto ustalić priorytety. Te zadania, które mogą zostać wykonane w późniejszym terminie – odłóżmy. Nie porywajmy się z „motyką na słońce” i nowe pomysły odnośnie pracy zapiszmy na kartce, a powróćmy do nich, kiedy pourlopowe emocje opadną. Wówczas pochwalmy się naszą kreatywnością.

Zadbaj o rytm biologiczny

Jeśli lubisz wstawać z łóżka wraz z pierwszymi promieniami słońca – zaczynaj pracę wczesną porą. Jeśli jest typem śpiocha, który woli spędzić w łóżku trochę więcej czasu – rozpoczynaj pracę zgodnie z tym trybem. Praca w zgodzie z własnym rytmem sprowadza się do tego, iż wykazujemy się większą efektywnością. W sytuacji, gdy godziny pracy nie współgrają z naszym wewnętrznym kompasem warto dopilnować, by w ostatnich dniach urlopu zregenerować organizm poprzez odpowiednią ilość i jakość snu.
Perspektywa następnych wakacji
Z badań nad poziomem szczęścia związanego z wakacjami* wynika, iż największego poczucia szczęścia doznajemy w momencie planowania odpoczynku. Zgodnie z potocznym powiedzeniem „klin klinem”, warto pomyśleć o takim sposobie radzenia sobie ze stresem zakończonych wakacji. Nie musi to być planowanie kolejnego urlopu, a może to być skupienie się na weekendzie.

Rób wszystko z miłości do siebie

Sprzymierzeńcami w walce ze stresem oraz w przywracaniu odpowiedniego stanu psychofizycznego organizmu są – odpowiednia dieta, regularne uprawianie aktywności fizycznej i relaksacja. Ważne, aby dieta była „uszyta” na miarę, ponieważ z dietą jest tak, jak z sukienką – im lepiej dobrana, tym lepiej się czujemy. Z kolei aktywność fizyczna jest najlepszą metodą na to, aby „wypocić” z siebie – choć na chwilę – dręczące nas emocje. Przy czym wybierajmy taką aktywność, która sprawia nam przyjemność! Relaksacja natomiast służy temu, by w całym pędzie życia, w którym żyjemy móc zatrzymać się, aby w spokoju spojrzeć wewnątrz siebie. Aby wesprzeć swoją kondycję zdrowotną warto pomyśleć o olejkach CBD, które pomagają zregenerować ciało po wysiłku fizycznym czy wykreować uczucie spokoju i skupienia. Ponieważ za wszystko to, co zrobisz z miłości do siebie Twoje ciało i umysł Ci podziękują najlepiej, jak potrafią – odwdzięczą się zdrowiem.

Natalia.

*J. Gutral, Psychologia powrotu do szkoły i pracy. Jak uniknąć uczucia przytłoczenia, https://edutorial.pl/nauka/psychologia-powrotu-do-szkoly-i-pracy-jak-uniknac-poczucia-przytloczenia/, dostęp: 09.08.2021 r.